Det blev mycket verkstad när civilminister Erik Slottner (KD) och hans finska kollega Anna-Kaisa Ikonen (Saml) besökte Nacka kommun idag. Ministrarna träffade både socialsekreterare och bygglovsrådgivare, som på plats visade hur de jobbar med både AI och robotisering för att kunna ge bästa service till Nackaborna.
Besökarna fick själva prova på exempelvis AI-verktyget som kan transkribera samtal inom socialtjänsten och ställde många intresserade frågor för att lära sig mer och förstå hur tekniken kan bidra till både bättre service och en bättre arbetsmiljö för medarbetarna.
Under ministerbesöket i Nacka fick besökarna följa med bakom kulisserna och konkret ta del av hur verksamheterna använder ny teknik för att ytterligare öka värdet för Nackaborna, både i exempelvis effektivitet och kundnöjdhet.
Två väldigt olika verksamheter delade med sig av sina utvecklingsprojekt:
Ett AI-verktyg provas just nu i Nacka, där socialsekreterare spelar in samtal med fiktiva kunder och samtalet transkriberas i efterhand för att kontrolleras av socialsekreteraren som godkänner den slutliga versionen innan en journalföring.
Användandet av ett transkriberingsverktyg kan i framtiden, när det används i skarpt läge i riktiga samtal med kunder, komma att spara många timmars handläggning för Nackas 150 socialsekreterare. Den tiden kommer då istället att kunna användas till värdeskapande möten och mer korrekt och fullständig information i socialtjänstens system, förklarade Nackas biträdande social- och äldredirektören Åse Linnerbäck:
– Dokumentationen kommer att fortsätta att vara det viktigaste som vi har, inte minst med tanke på den nya socialtjänstlagen som kommer ställa ännu högra krav på att vi arbetar kunskapsbaserat.
Under besöket provade civilministern på att låta AI spela in en muntligt minnesanteckning för att sedan transkribera den, och det hölls ett samtal i rollspelsform mellan ett tänkt barn och en socialsekreterare som spelades in och transkriberades på stor skärm som alla kunde följa. Det följdes av en öppen diskussion om hur korrekt transkriptionen blev och vad som behövde kompletteras och korrigeras av socialsekreteraren innan en journalföring.
Efter det så var det dags att träffa kundrådgivare och handläggare på bygglovenheten, som berättade att de sedan länge arbetar med att utveckla kundnära e-tjänster.
Som exempel på deras arbete finns idag den egenutvecklade lösningen "Min sida" som samlar en privatpersons eller företags handlingar på ett och samma ställe, digitalt tillgängliga 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan. Den minskade administrationen på enheten har gjort att medarbetarna istället kan fokusera på att vara lätta att nå för att svara på inkommande frågor i samtal och mejl, och de fokuserar ständigt på att mäta och följa sitt NKI, nöjd kund-index.
Lösningar som gör det enkelt att kunna uträtta bygglovärenden på egen hand när kunden själv har tid att göra det har fått mycket positiv feedback från både privatpersoner och företag som använder tjänsterna, berättade Maria Melcher, som arbetar som biträdande klimat- och miljödirektör i Nacka som är ansvarig för framdriften av en digital samhällsbyggnadsprocess i kommunen med det nära verksamhetsansvaret på bygglovenheten.
Ministrarna hade många frågor om enhetens arbete, om exempelvis kostnader och nyttor men också om hur enhetens utveckling ser ut framåt.
Erik Slottner berättade varför Nacka är tacksamt att besöka när man vill veta mer om möjligheterna som kommer med kommunernas digitaliseringsarbete:
- Ur digitaliseringssynpunkt är det intressant att besöka Nacka, som med 110 000 invånare är tillräckligt stor för att ha resurser, kunskap och kompetens, men ändå tillräckligt liten för att vara flexibel.
Finlands kommun- och regionminister reflekterade efter besöket:
- Jag ser att det finns många likheter mellan digitaliseringsutmaningarna i svenska och finska kommuner, berättade Anna-Kaisa Ikonen, som förklarade att finska kommuner, precis som svenska, ser utmaningar i att ha modet att flytta gränserna genom att utveckla sin automatisering och robotisering, men samtidigt inte springa snabbare än regelverket tillåter.
På det inflikade Nackas digitaliseringsdirektör Henrik Palmblad-Wennergren:
- Vi har hittat ett ganska pragmatiskt förhållningssätt kring digitalisering i Nacka, där vi jobbar löpande med riskavvägning. Det innebär att vi väger in de regulatoriska aspekterna kring digitaliseringsinitiativ. Men vi frågar också vilka andra saker som kan vara viktiga, så vi hittar en balans som gör att vi lyckas göra mycket i Nacka utan att fastna.
I Nacka togs ministrarna emot av kommunstyrelsens ordförande i Nacka Mats Gerdau (M), Nackas stadsdirektör Victor Kilén, Karin Teljstedt (KD) som är ordförande i Storstockholms politiska styrgrupp för digitalisering samt Henrik Palmblad-Wennergren, Nackas digitaliseringsdirektör. Med på besöket fanns även finska och svenska departementstjänstemän inom digitalisering.
Besökarna verkade särskilt uppskatta att träffa engagerade Nacka-medarbetare som med egna ord och via skärmarna på sina jobbdatorer visade hur de utvecklar både sig själva och verksamheterna i sina arbeten närmast Nackaborna.
Civilministern provar på att göra en muntlig anteckning i AI-verktyget som transkriberas i realtid, se bilden nedan. På bilden är ministern omgiven av sin finska kollega, stadsdirektör Victor Kilén och medarbetare vid Nackas socialtjänst.
Så här ser det ut i AI-verktyget när civilministern gör en muntlig anteckning, som transkriberas i realtid för att sedan slutligt redigeras i nästa steg.
Maria Melcher, biträdande klimat- och miljödirektör, passade på att skicka med några idéer till regeringen som kan underlätta kommunernas digitalisering av samhällsbyggnadsprocesser.
Ali Nabi, utvecklingschef på bygglovenheten, demonstrerade hur enkelt det är att göra sina ärenden på webben och få besked på bara ett par minuter istället för, som tidigare, efter flera veckor.
I mitten en av värdarna vid besöket, digitaliseringsdirektör Henrik Palmblad-Wennergren, som flankeras av Finlands kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen och Sveriges civilminister Erik Slottner.
Sidan uppdaterades: