– Nackas styrmodell är unikt delegerad, vilket innebär att all verksamhetsutveckling ägs och drivs så nära verksamheterna som möjligt. Vi ser på digitalisering som ett av många verktyg för att öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen, förklarar Henrik Palmblad-Wennergren, digitaliseringsdirektör i Nacka kommun:
– För att driva på vår egen utveckling och innovation arbetar vi löpande med att höja kunskapen om metoder och arbetssätt i hela organisationen, så att alla kan och vill vara delaktiga i den här gemensamma förändringen.
Men för att veta att vi gör rätt saker i rätt tid, så mäter vi, så klart:
– Vår egen digitala mognad är alltså en viktig förutsättning för utvecklingen framåt, och är därför en av delarna i vårt årliga Digitaliseringsindex, där vi kan visualisera vår förflyttning och få ett underlag för diskussion för att säkerställa att alla siktar mot samma mål som våra förtroendevalda har satt upp.
– Vi har en fortsatt positiv utveckling och ser en ökning på 4,6%. Bland annat upplevs styrningen av förvaltning, projekt och portföljer som mer effektiv tack vare tydliga processer och en alltmer inarbetad objektförvaltning.
– Men vi upplever fortfarande att våra ekonomiska ramar inte räcker till för att utveckla nya medborgartjänster i den takt som krävs, för att möta Nackabornas förväntningar på oss och för att kunna göra mer för fler. Dessutom varierar vår mognad inom innovation – vissa verksamheter har tagit stora kliv framåt, medan andra ligger kvar på samma nivå som föregående år eller något lägre.
– Vi behöver jobba tillsammans för att jämna ut dessa olikheter, avslutar Henrik Palmblad-Wennergren.
Klicka här för att läsa hur vi analyserat mätningens resultat och utmaningarna framåt.
Sidan uppdaterades: