Enheter inom Nacka kommun kan enkelt få hela eller delar av sina fakturor hanterade av robot via vår robotprocess, som utvecklats för att bli ännu säkrare och snabbare. Först ut att använda sig av roboten är fakturahanteringen inom den sociala omsorgsprocessen.
Inkommande fakturor konteras och skickas vidare till rätt attestant på några sekunder. I dagsläget kommer över 1000 fakturor in varje månad, och de kan nu på ett ögonblick komma till rätt mottagare för attest direkt inne i verksamhetssystemet.
– När arbetsuppgiften att manuellt lägga in varje faktura på rätt plats på rätt konto istället sker automatiskt, så kan våra medarbetare istället förfina vårt arbete, förklarar Åse Linnerbäck, biträdande social- och äldredirektör som är ansvarig för digitaliseringsprojekten inom den sociala omsorgsprocessen:
– Medarbetarna, som Maria Westin och Jill Wiman på bilden på toppen av sidan, ges nu större möjligheter att istället följa upp och ytterligare förbättra vår uppföljning av fakturor, vilket bidrar till att minska risken för utbetalning av felaktiga ersättningar och därmed förebygga välfärdsbrott.
Automatiseringen av fakturor är en viktig del av helhetssatsningen på att skapa ett "digitalt flöde” genom hela sociala omsorgsprocessen. Målet med digitala flödet är att all information ska matas in korrekt en gång i systemen, så att den därefter finns tillgänglig i sin ursprungliga form genom hela processen.
– Det är lätt att komma igång med automatisering här i Nacka, berättar Monica Enderstein på digitaliseringsenheten, som är ansvarig för att slussa verksamheterna rätt när de funderar på att utveckla sin verksamhet med hjälp av automatisering.
Jobbar du i Nacka och vet redan nu att ni också vill automatisera er mottagning och kontering av fakturor?
Åsa Kroksgård, biträdande enhetschef, ekonomi- och finansstaben.
Monica Enderstein, tjänsteansvarig, digitaliseringsenheten.
Läs mer om att komma igång med automatisering:
Sidan uppdaterades: