Den offentliga sektorn står inför stora utmaningar där såväl kundernas förändrade behov som behovet av interna effektiviseringar ska mötas. Svaret på utmaningarna sammanfattas ofta till digitalisering. Den tekniska utvecklingen ger nya möjligheter och driver ett förändrat kundbehov, men för att kunna realisera teknikens möjligheter krävs nya arbetssätt och inte sällan ett delvis nytt sätt att se på verksamheten.
I syfte att stärka förutsättningarna för att realisera kommunens digitala förändringresa kommer Nacka kommun under hösten att ta fram en digitaliseringsstrategi. Anna Gärdin, digitaliseringschef, ansvarar för uppdraget. Under processen kommer verksamheten att involveras på olika sätt. Har du tankar, idéer eller frågor är du välkommen att kontakta Anna: anna.gardin@nacka.se
Nacka har sedan i våras en digital medarbetare; vår mjukvarurobot Yasemin som kan användas för att automatisera arbetsrutiner och arbetsuppgifter. Om du är intresserad av att se hur Yasemin kan underlätta i din verksamhet, kika gärna här https://www.nacka.se/yasemin.
I oktober lyfter hela Europa frågan om informationssäkerhet i organisationer. Vi har tagit fram en ny sida om hur vi gemensamt höjer informationssäkerheten i Nacka. Läs och fundera på hur du och din verksamhet jobbar idag och vill jobba framöver.
Läs mer här: www.nacka.se/informationssakerhet
Under hösten kommer ett projekt pågå som innebär att fiber dras till samtliga verksamheter i Nacka kommun. Det innebär att till exempel förskolor, seniorcenters med flera får fiber där man tidigare haft ADSL-förbindelser, vilket möjliggör högre kapacitet i nätverket, (enkelt uttryckt snabbare bredband).
Håll utkik; under hösten planeras ett antal inspirationsföredrag kring hur du kan arbeta smartare i alla de verktyg som Office365 erbjuder; till exempel Skype, Outlook med mera.
Varje onsdag kl. 9:15 genomförs projektpulsen i stadshusets matsal. Ta chansen att kom dit och lyssna!
Syftet är att ge en snabb överblick av status i digitaliseringsenhetens olika projekt (vart det rullar, var det finns hinder, var det behövs stöd/prioritering). Projektpulsen ger en överhörning och samsyn mellan projektledare/projektägare och övriga intressenter samt underlättar för projektledare att lyfta eventuella risker och få stöd i frågor som stoppar upp.
Sidan uppdaterades: