Hoppa till innehåll

FAQ

Här hittar du svar på vanliga frågor som kan dyka upp när du har ett ärende som ska beslutas i nämnd.

Vem skapar ett nytt ärende i Ciceron?

Svar: Det är du som handläggare som gör, om det inte redan finns ett, och anmäler det till aktuellt sammanträde. I Cicerons guide hittar du hur du skapar ett nytt ärende.

Hur anmäler jag ett ärende till nämnd?

Kan jag anmäla mitt ärende direkt till kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige?

Svar: Nej, du behöver gå upp med ditt ärende via ett utskott även om beslut ska tas av kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige. Det är sekreteraren som anmäler ärendet vidare efter beslut i utskottet.

Vem skriver tjänsteskrivelsen?

Vem verkställer handlingar som ska skickas ut?

Svar: Inför nämnd gör handläggaren det och inför kommunstyrelsen och kommunfullmäktige gör sekreteraren det. Se här du gör för att verkställa en handling i Ciceron.

Vem är sekreterare för vilken nämnd?

Kan jag ändra i handlingarna efter att de är har skickats ut?

Svar: Nej. Kontakta nämndens sekreterare om du behöver göra revideringar.

Hur anmäler jag handlingar till ett möte?

Svar: Det gör du i Ciceron. Här hittar du guide till Ciceron.

Sidan uppdaterades: