Ämne |
Föreläsare |
|
Praktisk estetiska ämnens didaktik |
Anja Kraus, professorInstitutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet Ämnen är didaktik, antropologiska och konstnärliga studier och skolutveckling. |
|
SO-ämnenas didaktik |
Nina Mård, doktor i pedagogik med lärarinriktningUniversitetslärare vid Åbo Akademi, fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier i Vasa, Finland. |
|
NO-ämnenas didaktik |
Anders Jacobsson, professorNaturvetenskapernas didaktik , Malmö universitet Även forskningsledare för forskningsprogrammet Disciplinary Literacy and Inclusive Teaching (LIT) där ca 20 forskare använder liknande inriktningar utifrån olika ämnesperspektiv. (https://litresearch.se) |
|
Matematikdidaktik |
Lars Mouwitz, professor emeritusLinnéuniversitetet/Uppsala universitet, gästprofessor i matematikdidaktik på Södertörns Högskola samt gästprofessor i praktisk kunskap på Stockholms Universitet. Har bland annat disputerat på frågor kring matematiklärares yrkeskunnande ur ett bildningsperspektiv |
|
Specialdidaktik |
Martin Hugo, professor vid Högskolan i Borås och docent i pedagogik vid Jönköping University.En stor del av Hugos forskning handlar om hur skolan kan se ut när den upplevs som meningsfull för elever med ofullständiga betyg, elever med stor skolfrånvaro och elever med neuropsyikiatriska diagnoser |
|
De moderna språkens didaktik, engelska |
Camilla Bardel, professorInstitutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet För närvarande driver Bardel en nationell forskarskola för lärarutbildare: ’Lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska. Flerspråkighet som tillgång och utmaning’. |
|
Svenskdidaktik |
Sofia Ask, docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet i VäxjöSofia Ask har bakgrund som ämneslärare i svenska och engelska. Hennes avhandling Vägar till ett akademiskt skriftspråk (2007) handlar om hur nya studenter på olika vis närmar sig en akademisk skriftspråkskompetens. Johanna Salomonsson, universitetslektor i svenska som andraspråk vid LinnéuniversitetetJohanna Salomonsson forskar främst om muntliga uppgifter i onlinemiljöer, skillnader mellan SVE- och SVA-elevers skrivande och om synen på det svenska språket i migrationsdiskursen. Hon arbetar just nu också med att författa en ny bok om funktionell grammatikundervisning för lärare i svenska och svenska som andraspråk |
|
Förskoleklassens didaktik |
Elisabeth Frank, fil dr Linnéuniversitetet KalmarElisabeths forskningsintresse riktas mot elevers skriftspråkliga utveckling, läsundervisning och vad som konstituerar goda miljöer för läs- och skrivlärande. |
|
Fritidshemmets didaktik |
Lena Boström, professor Mittuniversitetet, SundsvallSedan 2015 har Boström bedrivit forskning inom fritidshemmets kontext. Just nu pågår projektet På spaning efter fritidshemmets didaktik tillsammans med två kollegor. |
|
Idrottsdidaktik |
Claes Annerstedt, professor emeritusInstitutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet Forskningsområden är idrottspedagogik, idrottsdidaktik, läraryrkets professionalisering samt betygssättning och bedömning. |
Sidan uppdaterades: