Nacka vatten och avfall AB är ett av Nacka kommuns helägda bolag. Bolaget bildades 2017 och den primära verksamheten är att leverera säkra vatten- och avfallstjänster för alla som besöker, lever eller verkar i Nacka kommun. Genom bolagets tjänster skapas förutsättningar för ett långsiktigt och hållbart samhälle i Nacka. Inte minst i samband med ett växande Nacka där nya och fler medborgares behov behöver säkerställas.
Här kommer du till bolagets egen hemsida
Kommunens uppdrag till bolaget
Nacka kommun har gett i uppdrag till Nacka vatten och avfall AB att förvalta och ansvara för utbyggnad, drift och underhåll av vattennätet samt att ansvara för såväl återvinning som avfallshantering.
Kommunens roll i bolaget
Nacka vatten och avfall AB bestämmer om sig själva, men kommunen som ägare, ska genom olika instrument styra och kontrollera. Fullmäktige i Nacka kommun ska därför:
- fastställa ändamålet med verksamheten och se till att ändamålet och de kommunala befogenheterna anges i bolagsordningen,
- utse samtliga styrelseledamöter och minst en lekmannarevisor/revisor,
- se till att fullmäktige får ta ställning innan beslut av principiell beskaffenhet fattas,
- se till att företaget ger allmänheten insyn i den verksamhet som lämnas över till privata utförare.
Mer information och styrande dokument
Ägarens styrdokument är främst bolagsordning och ägardirektiv i aktiebolag men även kommunens styrande dokument.
Sidan uppdaterades: