Nacka kommun värd för större valkonferens

Idag 17 september samlades valkanslier från landets 20 största kommuner i Lavalhallen i Saltsjö-Järla för att byta erfarenheter från EU-valet 2024, diskutera olika valfrågor och lyssna på inbjudna föreläsare.

- Min förhoppning med konferensen är att vi får ett erfarenhetsutbyte och lär av varandra. Men också att vi delar med oss av goda idéer på hur arbetet kan förbättras i kommunerna inför nästa val. Storkommunerna som är här idag har cirka 40 procent av landet väljare, så det vi diskuterar och kommer fram till här är även något som Valmyndigheten och Sveriges Kommuner och Regioner kan använda sig av i sitt valarbete, säger Ida Wahlbom, biträdande kanslichef i Nacka kommun, som tillsammans med Anders Fredriksson, valsamordnare i Nacka kommun, hälsade alla välkomna till konferensen.

valkonferens-1-Redigera bröd.jpgIda Wahlbom, biträdande kanslichef i Nacka kommun hälsade alla välkomna.

Intressanta föreläsare och diskussioner

Efter välkomsttalet presenterades programmet för konferensen, som pågår både idag och imorgon. Under förmiddagen fick de 75 inbjudna deltagarna bland annat lyssna på Anna Nykvist, kanslichef på Valmyndigheten, som delade med sig av Valmyndighetens erfarenheter från EU-valet 2024 och förbättringsåtgärder inför nästa val.

- Inför Riksdagsvalet 2026 arbetar vi just nu med att få digitala röstlängder. Det vill säga, att vi inte ska behöva pricka av väljarna med linjal och penna när de lämnar sitt röstkort till rösträknarna. Det är i första hand ett säkrare arbetssätt samtidigt som det, enligt internationella erfarenheter, går snabbare och underlättar flödet i vallokalerna, säger Anna.

Den lyckade dagen varvades med erfarenhetsutbyte och inspirationsföreläsningar för att under morgondagen fokusera på rundabordsamtal om arbetet kring val, och hur det kan förbättras.