Lustgasförbud på offentliga platser i Nacka

Nackas lokala ordningsföreskrifter kommer att uppdaterats och det blir förbjudet att använda lustgas i berusningssyfte på samma platser där det råder alkoholförbud, på skol- och förskolegårdar samt lekplatser på offentliga platser. Det beslutade kommunfullmäktige igår den 16 september.

– Användning av lustgas i berusningssyfte har blivit allt vanligare bland unga och användningen innebär stora hälsofaror, speciellt i kombination med alkohol. Användningen kan också leda till ordningsstörningar. Förbudet är ett bra första steg att ta för att trygga Nacka innan regeringens utredning om att inte tillåta försäljning av lustgas till personer under 18 år leder till lagstiftning. Förhoppningsvis bidrar detta till att unga Nackabor förstår att användningen är förknippat med fara och andra problem, säger Peter Zethraeus (M), ordförande i natur- och trafiknämnden.

Lokala ordningsföreskrifter i Nacka kommun

Nacka kommuns lokala ordningsföreskrifter styr vad som är tillåtet att göra på offentlig plats inom kommunen. Det kan till exempel handla om var det är alkoholförbud, var du får tälta eller var du måste hålla din hund kopplad.

Straff och annan påföljd för den som bryter mot de lokala ordningsföreskrifterna gäller enligt ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om föreläggande och förverkande. Här kan du ta del av ordningslagen på Sveriges riksdags webbplats.

Beslutet gäller från att det vunnit laga kraft vilket är när protokollet är justerat och de nya ordningsföreskrifterna har publicerats här: Nacka kommuns styrdokument

Platser där lustgasförbudet kommer att gälla

• Förskole- och skolgårdar
  • Lekplatser på offentlig plats