Civilministern på besök - nyfiken på Nackas digitalisering

Om du fick möjlighet att föra fram till Sveriges regering vad som behövs för att driva digitaliseringen framåt – vad skulle du säga?

Den frågan ställde sig Nackas kommunledning och politiker inför civilminister Erik Slottners (KD) besök i stadshuset på onsdagen. Anledningen till besöket var att ministern var nyfiken på Nackas etablerade modell som ligger till grund för digitaliseringsframgångarna.

Digitaliseringsplattformen

Slottner gavs inblick i digitaliseringsplattformens tydliga och enkla metoder av Henrik Palmblad-Wennergren, digitaliseringsdirektör, under mötet mellan ministern och stadsdirektör Victor Kilén, kommunalråden Mats Gerdau (M) och Karin Teljstedt (KD), Karin Kollberg , social- och äldredirektör och Åse Linnerbäck , biträdande social- och äldredirektör.

Medskick till regeringen

Nacka-representanterna passade på att önska från regeringen både pragmatisk tillämpning av lagstiftning rörande digitalisering och fler nationella tjänster för offentlig förvaltning att kunna ansluta sig till om man vill.

Utgår från Nackabornas bästa

Under besöket fick ministern inblick i digitaliseringsprocessen som förs över verksamhetsgränserna och med utgångspunkt från medarbetarna som arbetar närmast Nackaborna. Nacka kommuns plattform för digitalisering gör det enkelt för medarbetarna att själva ta initiativ till förbättringar med teknikens hjälp:

- Jag tar med mig hur Nacka arbetar med att få med sig alla medarbetare för att på så sätt öka den gemensamma digitala mognaden, konstaterade Erik Slottner.

- Det var intressant att se hur systematiskt Nacka arbetar i en struktur för att utveckla digitaliseringen med hjälp av exempelvis ett digitaliseringsråd och finansiering via Framtidsfonderna.

Digitalt flöde i sociala omsorgsprocessen

I mötet med ministern delade Karin Kollberg och Åse Linnerbäck med sig av erfarenheter från de senaste årens utveckling av den sociala omsorgsprocessens digitala flöde. Åse Linnerbäck berättade att man även under mötet tog sikte på framtidens välfärd:

- Vi diskuterade bland annat utveckling och systematiskt förbättringsarbete, där vi skulle kunna använda AI och andra lösningar.

Fler röster efter mötet

- Roligt att få visa upp hur vi jobbar och kanske skicka med lite inspiration som kan tas med till andra, och kanske vi framöver får hämta tillbaka inspiration från andra ställen, sa Mats Gerdau efteråt, och Karin Teljstedt stämde in:
- Jag är glad att vi fick tillfälle att skicka med vad vi vill ha hjälp med från Eriks sida.

- Vi förde fram information om vilken typ av stöd som vi och andra kommuner behöver för att göra det möjligt att kunna driva utveckling, sa Victor Kilén, som var glad för möjligheten att diskutera med Erik Slottner om utmaningar som de flesta svenska kommuner står inför, något som också Henrik Palmblad-Wennergren lyfte fram:

- Det var roligt att få dela med sig av exempelvis vårt arbete att ta fram ett digitaliseringsindex, som har potential att bli en nationell standard.

Mer om Digitaliseringsindex

Läs mer om Digitaliseringsindex i Nackas Digitaliseringsrapport 2022.