Världens ögon riktas mot Nacka med prestigefyllt EM i segling

I veckan har 350 juniorseglare från 24 länder förvandlat Saltsjöbaden till ett mästerskapsområde i världsklass. Där arrangeras nämligen europamästerskapet i ungdomsklassen 29er av Kungliga Svenska Segel Sällskapets (KSSS), som därmed genomför sitt hittills största internationella evenemang på Baggensfjärden.

Totalt 175 besättningar med några av världens bästa juniorseglare i åldrarna 14–22 år tävlar om att få stå på prispallen som nästa europamästare när tävlingen avgörs på lördag den 19 augusti.

En av världens största klasser

Många klubbar har ansökt om att få arrangera mästerskapet, där den ärofyllda möjligheten gick till KSSS i Nacka. 29er-klassen är en av de största juniorklasserna i världen som har växt mycket under de senaste åren.

Stolthet i Nacka

– Jag är stolt över att Nacka är värdkommun för EM i 29er. Därmed får vi visa upp vår fantastiska skärgård och den fina seglarverksamhet som finns här, i ett internationellt sammanhang. Nacka kommun har ett gott samarbete med arrangören KSSS, både genom den service kommunen bistår med och genom att sponsra delar av arrangemanget, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande (M).

Tio mil kustlinje

För KSSS är det här en möjlighet att visa att det är en klubb som kan mäta sig internationellt och för Nacka att visa att kommunen är en av Sveriges främsta platser för seglare med totalt tio mils kustlinje. KSSS arbetar aktivt med innovativa lösningar för ett hållbart båtliv, främjar besöksnäringen med sina många gästhamnar och har ett stort fokus på hälsa och social gemenskap för ungdomar, vilket går hand i hand med Nackas målsättning att skapa de bästa förutsättningarna för de som bor och verkar här.

Öppet mästerskap

EM i 29er är ett så kallat öppet mästerskap vilket betyder att även seglare utanför Europa har möjlighet att delta i regattan (även om de inte kan vinna). Den här gången finns seglare med från bland annat Australien, Japan, USA och Sydafrika.

Foto seglare i båt på havet i EM-tävlingen i Saltsjöbaden