Nu finns vägledning för användande av AI-verktyg på webben

Vill du använda ChatGPT och andra AI-verktyg på webben? Du är inte ensam! Vi uppmuntrar kommunens medarbetare att utforska ny teknik och har därför en vägledning för användande av exempelvis generativa AI-tjänster online.

- I Nacka är vi inte rädda för AI - tvärtom! Vi ser ny teknik som en möjliggörare och som ett av verktygen i verktygslådan för att lösa de utmaningar som vi som kommun har framför oss med befolkningstillväxt, fler äldre och färre arbetsföra.

Det säger digitaliseringsdirektör Henrik Palmblad-Wennergren och förklarar vidare:

- Vi ser att andra organisationer nu etablerar etikråd för AI-tillämpningar. Men enligt Nackas styrmodell startar utvecklingen alltid ute i verksamheterna, av medarbetare som arbetar närmast Nackaborna och därmed bäst känner till vad som är lämpligt och inte – även när det gäller etikfrågor. Alltså är det även i fortsättningen exempelvis förskolelärarna som bäst bedömer etiska aspekter även i AI-tillämpningar inom förskoleverksamheterna.

- Sedan länge finns i Nacka både en snabbfotad beredningsgrupp och ett multidisciplinärt digitaliseringsråd som kan vägleda verksamheterna, om det uppstår frågeställningar kring AI-tillämpningar, så vi står rustade tillsammans även för denna möjlighet till verksamhetsnära digitalisering.

I närtid väntas en AI-reglering inom EU att komma på plats, och Nackas kommunledning och politiska allianspartierna är överens om var man står i den frågan:

- Vi välkomnar givetvis en sund och genomtänkt reglering men hoppas att den stimulerar till utveckling snarare än skrämmer och hämmar utvecklingen, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

- Vi vill till varje pris undvika att vi hamnar i samma situation som med GDPR och övriga datalagstiftningar, där tolkningar och riskavvägningar slukar resurser som vi i stället skulle kunna lägga på själva utvecklingen av samhällsnyttiga tjänster, avslutar Victor Kilén, stadsdirektör i Nacka kommun.