Landshövdingen på Nackabesök

Idag besökte landshövding* Anna Kinberg Batra Nacka kommun. Efter frukost i Nacka stadshus fortsatte besöket i Nacka strand, med företagsbesök på PEFAB. På agendan stod bland annat säkerhetsfrågor och behovet av en östlig förbindelse. Även bullerfrågan, riksintresseprecisering, artskydd och kulturvärden diskuterades.

Nacka kommun representerades av kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M), kommunalråd Johan Krogh (C) och oppositionsråd Johanna Kvist (S). Från tjänstemannasidan deltog kommundirektör Victor Kilén, stabschef Henrik Ahl och näringslivsdirektör Mathias Forsberg.

*Landshövdingen är regeringens företrädare i länet. En viktig uppgift för landshövdingen är att samordna den statliga verksamheten i länet. Landshövdingen ska även följa länets tillstånd och informera regeringen om länets behov.