Likviditeten i kommunen samordnas med kommunens bolags genom ett så kallat koncernkonto. Nacka kommuns bolagsstruktur består av Nacka Stadshus AB, Nacka Energi AB inklusive dotterbolag, Nacka vatten och avfall AB, Centrala Nacka marknadsbolag AB och Boo 1:207 AB. Läs mer om Nackas organisation
Finansiella styrdokument
Nacka kommuns koncernbank med dess medelsförvaltning styrs utifrån styrdokumenten Reglemente för medelsförvaltning (beslutas av kommunfullmäktige) och Kommunstyrelsens bestämmelser för medelsförvaltning.
Finansverksamheten ska:
- säkerställa kommunens betalningsförmåga och trygga tillgången till kapital på såväl kort som lång sikt
- uppnå bästa möjliga finansnetto inom ramen för de riktlinjer som fastställs
- säkerställa att finanshanteringen bedrivs med god intern kontroll och med beaktande av lågt risktagande och god riskspridning
- säkerställa goda rutiner för att effektivt utnyttja tillgänglig likviditet och när tillfälle ges amortera på utestående låneskuld
- samordna de finansiella frågorna för kommunkoncernen i enlighet med detta reglemente, ägardirektiv och/eller i avtal.
Medelsförvaltningen ska medverka till att kapitalanskaffning och kapitalanvändning i kommunen och dess företag blir effektiv. Verksamheten ska bedrivas utan spekulativa inslag, så att en betryggande säkerhet alltid upprätthålls.
I Kommunstyrelsens bestämmelser för medelsförvaltning är de limiter som ska gälla för att begränsa risktagandet fastställda.
Läs mer:
Kreditbetyg
Nacka kommun har per den 22 oktober 2024 dragit tillbaka sin rating, vilket skedde på kommunens egen begäran. Ratingen var vid tillbakadragandet AAA med en stabil ratingutsikt. Allt sedan kommunen erhöll sitt första kreditbetyg 2018 har kommunen haft det högsta möjliga ratingbetyget, AAA.
Läs mer
Upplåningsprogram (MTN och certifikat)
Upplåning görs i Nacka kommun framför allt via certifikat, för löptider under ett år, och via obligationer, för löptider längre än ett år. Kommunens upplåningsprogram är:
Kommuncertifikatprogram
Det är ett kortfristigt upplåningsprogram, certifikatprogram, med löptider under ett år och med en ram om fyra miljarder kronor. Arrangör för upplåningsprogrammet är Handelsbanken och emissionsinstitut är Danske Bank, Handelsbanken, SEB och Swedbank.
Medium Term Note-program (MTN)
Det är ett långfristigt upplåningsprogram för obligationer med löptider från ett till högst 15 år och med en ram om fyra miljarder kronor. Arrangör för obligationsprogrammet är Handelsbanken och emissionsinstitut är Danske Bank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank.
Läs mer om MTN-program:
- Noteringsdokument 2024-11-08, MTN-program (PDF-dokument, 313 kB)
- Noteringsdokument 2024-06-12, MTN-program (PDF-dokument, 432 kB)
- Noteringsdokument 2023-05-31, MTN-program (PDF-dokument, 10,9 MB)
- Noteringsdokument 2021-06-01, MTN-program (PDF-dokument, 982 kB)
- Noteringsdokument 2020-05-19, MTN-program (PDF-dokument, 914 kB)
- Noteringsdokument 2019-05-20, MTN-program (PDF-dokument, 942 kB)
- Noteringsdokument 2018-05-21, MTN-program (PDF-dokument, 917 kB)
- Noteringsdokument 2018-02-01, MTN-program (PDF-dokument, 900 kB)
Slutliga villkor under Nacka kommuns svenska MTN-program
- Lån nr 112 SE0021512795 slutliga villkor (PDF-dokument, 112 kB)
- Lån nr 111 SE0021512787 slutliga villkor (PDF-dokument, 112 kB)
- Lån nr 110 slutliga villkor (PDF-dokument, 113 kB)
- Lån nr 109 slutliga villkor (PDF-dokument, 138 kB)
- Lån nr 108 slutliga villkor (PDF-dokument, 101 kB)
- Lån nr 107 slutliga villkor (PDF-dokument, 148 kB)
- Lån nr 106 slutliga villkor (PDF-dokument, 147 kB)
- Lån nr 105 slutliga villkor (PDF-dokument, 338 kB)
Kommuncertifikatprogram
Gröna obligationer
Nacka kommun har genom sitt MTN-program även möjlighet att emittera gröna obligationer. Den gröna obligationen stärker förutsättningarna för kommunens miljöarbete och bidrar till att uppfylla kommunens miljömål.
Nacka kommuns gröna ramverk – liksom andra svenska kommuners ramverk – följer principerna i Green Bond Principles (GBP). Ramverket anger vilka projekt som kan finansieras av den gröna obligationen. Ramverket tydliggör för investerare Nacka kommuns krav på de projekt som kommer att finansieras med hjälp av gröna obligationer.
Cicero (Centrum för internationell klimat- och miljöforskning – Oslo) har lämnat en second opinion på ramverket. En extern bedömning styrker trovärdigheten i ramverket. Cicero klassificerar Nacka kommun med en mörkgrön nyans, vilket är den högsta bedömningen. Detta återspeglar obligationernas klimat- och miljöambitioner och robustheten i strukturen för styrning av ramverket för gröna obligationer.
Vilka projekt finansieras av gröna obligationer?
Ett separat ramverk, Grönt finanseringsramverk (2023-04-24), anger vilka projekt som kan finansieras av den gröna obligationen. Möjliga gröna kategorier är: Förnybar energi, Energieffektiviseringar, Hållbara transporter, Energieffektiva lokaler och bostäder, Avfallshantering, Vatten och avloppsvattenhantering, Klimatanpassningsåtgärder samt Miljöåtgärder. Det handlar om investeringsprojekt som redan är beslutade av kommunfullmäktige.
Läs mer:
Grönt ramverk 2023-04-24
- Grönt finansieringsramverk, 24 april 2023 (PDF-dokument, 1,3 MB)
- Green finance Framework, April 24th, 2023 (PDF-dokument, 1,4 MB)
- Green Financing Second Opinion, 21th february 2023 (PDF-dokument, 679 kB)
Grönt ramverk 2018-04-23
- Ramverk för gröna obligationer, 23 april 2018
- Green Bonds Framework, April 23th 2018
- Second Opinion’ on Nacka Municipality’s Green Bond Framework, May 23th 2018
Investerarbrev
- Investerarbrev 30 april 2024 (PDF-dokument, 1,2 MB)
- Investerarbrev 13 april 2023 (PDF-dokument, 2,8 MB)
- Investerarbrev 1 april 2022 (PDF-dokument, 1,4 MB)
- Investerarbrev 21 juni 2021 (PDF-dokument, 1,4 MB)
- Investerarbrev 9 juni 2020 (PDF-dokument, 2,4 MB)
- Investerarbrev 19 juni 2019 (PDF-dokument, 1,3 MB)
Sidan uppdaterades: