Underrättelse om granskning

Detaljplan för Ältabergs verksamhetsområde, del av fastigheten Älta 10:1 m.fl i Älta, Nacka kommun

En ny detaljplan tas nu fram för Ältabergs verksamhetsområde.

Förslaget till detaljplan var under perioden 26 september till och med 7 november 2023 ute på samråd. Ni ges nu återigen möjlighet att lämna synpunkter på förslaget under detaljplanens granskningstid.

Detaljplanen syftar till att möjliggöra nya ytor för verksamheter, kontor och viss småskalig handel på naturmark i Ältabergs verksamhetsområde. Området ska utformas så att det samspelar med det befintliga verksamhetsområdet. Vidare ska natur- och rekreationsvärden beaktas och en värdig entré till Storkällans kapell och krematorium behållas.

Planförslaget överensstämmer med översiktsplanen. Kommunens bedömning är att detaljplanens genomförande inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Miljö- och stadsbyggnadsnämnden beslutade den 28 augusti 2024 att detaljplanens genomförande inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Granskningstid

Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har beslutat att sända rubricerat planförslag på granskning. Under tiden 3 september till och med 24 september 2024 finns planförslaget utställt för granskning.

Planhandlingar

Detaljplaneförslaget med tillhörande handlingar finns att läsa i sin helhet på Nacka kommuns webbsida: www.nacka.se/altabergs-verksamhetsomrade

Utställningslokaler

Detaljplaneförslaget finns tillgängligt för granskning i Nacka kommuns utställningshall i Nacka stadshus, Granitvägen 15, Nacka. Utställningshallen är öppen under stadshusets öppettider.

Planhandlingarna finns även tillgängliga på biblioteken i Älta centrum och Nacka Forum, under bibliotekens öppettider.

Upplysningar

Eventuella frågor om planförslaget kan ställas till planarkitekt Carl Arvidsson telefon 070-431 89 15, e-post: carl.arvidsson@nacka.se

Synpunkter

Synpunkter lämnas till: registrator.plan@nacka.se, skriv KFKS 2021-00124 i ämnesraden.

eller till:

Nacka kommun
Planenheten KFKS 2021-00124
131 81 Nacka

Eventuella synpunkter ska skriftligen ha kommit in senast den 24 september 2024. Den som inte framfört synpunkter på planförslaget senast under granskningstiden kan förlora rätten att senare överklaga beslut att anta detaljplanen.

Insända synpunkter blir offentliga handlingar. Personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR, se www.nacka.se/personuppgifter-planering

Så fungerar detaljplaneprocessen

Detaljplaneprocessen består av flera olika skeden, se www.nacka.se/stadsbyggande. Detaljplanen är nu i granskningsskedet som är det andra skedet där du som berörd har möjlighet att tycka till.

Planenheten

Carl Arvidsson