Kungörelse om samråd

Detaljplan för Ektorp centrum, fastigheterna Sicklaön 354:1 med flera, Ektorpsvägen 4 på Sicklaön, Nacka kommun Utökat förfarande

Syftet med planförslaget är att utveckla Ektorp centrum med en tätare bebyggelse för centrumfunktioner, bostäder och en förskola. En ny struktur föreslås för centrumet och möjliggör för cirka 170 nya bostäder, ett nytt torg, nya butikslägen och ett parkeringsgarage för besökare.

Planförslaget överensstämmer med översiktsplanen.

Kommunens bedömning är att detaljplanens genomförande inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Under tiden den 27 april 2022 till och med den 23 juni 2022 finns planförslaget tillgängligt i Nacka kommuns utställningshall, Granitvägen 15, Nacka. Utställningshallen är öppen under stadshusets öppettider. Planhandlingarna finns även tillgängligt på Nacka Forum, under bibliotekets öppettider.

Handlingarna och information om detaljplanen finns på Nacka kommuns hemsida. Läs mer på www.nacka.se/ektorpcentrum

Eventuella synpunkter på planförslaget ska skriftligen ha kommit in senast den 23 juni 2022.

Synpunkter lämnas till: registrator.plan@nacka.se, skriv KFKS 2019/802 i ämnesraden, eller till Nacka kommun, Planenheten KFKS 2019/802, 131 81 Nacka. Insända synpunkter blir offentliga handlingar och personuppgifter hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Frågor om planförslaget ställs till planarkitekt Jonas Eriksson, telefon 08-718 96 84, jonas.eriksson@nacka.se