Julias resa började inom journalistiken. Under sin utbildning till journalist, där hon läste en kurs i nyhetsjournalistik med inriktning på barn, insåg hon att hon hade hittat sin passion. Innan hon sökte till lärarprogrammet, arbetade hon ett år som barnskötare, vilket ytterligare stärkte hennes övertygelse om att arbeta med barn var hennes kall.
– Det bästa är att jag varje dag kan göra något barns dag lite bättre. Det känns meningsfullt.
– Jag var både övertaggad och lite nervös över att fortfarande ha “studentstämpeln”. Det var motiverande och kul att få jobba med barnen under en längre tid, eftersom utbildningen hade många korta VFU-perioder. Som student får man många nya idéer och mycket inspiration, till exempel om hur man kan arbeta med naturvetenskap. Det var mycket att sätta sig in i från början, som krisplaner och handlingsplaner. Jag är tacksam för att jag fick ett introduktionsår med stöd av Sandra Oderud, som är särskilt yrkesskicklig förskollärare. Jag har många klasskamrater som blev avdelningsansvariga direkt med alla krav som igår i uppdraget utan stöd.
– Det var lärorikt att få erfarenhet av olika åldrar och att prova flera olika arbetslag. Det var också roligt att lära känna barnen och se deras utveckling. Min handledare Ann-Charlotte (Lotta) Ring har varit en stor tillgång. Hon är klok och trygg, och våra handledarsamtal har stärkt mitt barnperspektiv och mitt förhållningssätt.
– Jag är intresserad av specialpedagogik och Lotta kände till mitt intresse och gav mig ett stort utrymme att utvecklas här. Jag siktar på att bli specialpedagog och känner mig stöttad av både biträdande rektor Elisabeth Steglin Wahlström och Lotta. Det finns möjligheter att ta sig vidare om man vill det.
– Fråga mycket och våga stå på dig. Du har mycket kunskap att ge, även som student. Våga göra det du tror är bra och lär dig av dina misstag. Lär känna barnen och bygg relationer, det är det absolut viktigaste. Då brukar det mesta fungera.
– Låt studenterna rotera och prova på att vara i olika barngrupper och arbetslag. Ha högt i tak i handledarsamtalen och tillåt olika synvinklar. Studenter kommer med ny forskning och nya tankar, vilket kan vara gynnsamt för handledare att ta del av.
Sidan uppdaterades: