Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
September

Satsning på fritidshem för ökad kvalitet och högt deltagande

I höst genomför Nacka kommun en studie om fritidshem verksamma i Nacka. Studien fokuserar på hur elevernas språkliga utveckling främjas i fritidshemmen. Samtidigt tittar kommunen på hur andelen elever som går på fritidshem kan öka.

Studien genomförs under hösten i form av observationer på plats i verksamheter vid ett urval av Nackas fristående och kommunala fritidshem. Studien genomförs av

Ann S. Pihlgren, fil. dr. i pedagogik och forskningsledare för Ignite Research Institute, som tidigare genomfört en liknande studie på förskolor i Nacka.

Främja språkutveckling

Syftet med studien är att ta reda på hur fritidshemmen arbetar med att främja elevers språkutveckling och att identifiera goda exempel samt utmaningar. Ett metodstöd för kvalitetsutveckling kommer också att tas fram och göras tillgängligt för alla fristående och kommunala fritidshem som vill ta del av det.

– Vi vill på detta sätt lyfta fram fritidshemmets betydelse för elevernas utveckling, inte minst vad gäller språket, som är nyckeln till delaktighet i alla sammanhang. Vi hoppas studien kommer att inspirera och bidra med kunskap som främjar effektiva arbetssätt, säger Carina Legerius, enhetschef för utbildningsenheten i Nacka kommun.

Vill locka fler elever

På de flesta skolor i Nacka går nästan alla elever i förskoleklass till årskurs 3 på fritidshem efter skoltid. Men andelen varierar mellan skolorna, och på fem skolor går var fjärde elev inte på fritidshem. Utbildningsenheten i Nacka kommun undersöker hur andelen kan öka, till exempel om kommunens regler bör ändras eller och om det ska ges riktade erbjudanden om plats till föräldrar.

– Fritidshem kompletterar skolan och bidrar till lärande, men också till gemenskap och integration och en meningsfull och trygg fritid i anslutning till skolan. Därför undersöker vi vilka insatser som behövs för att fler elever ska få del av fritidshem, säger Carina Legerius, enhetschef för utbildningsenheten i Nacka kommun.

Information om studien går ut till berörda skolor som informerar vårdnadshavare. Resultatet i studien presenteras vid årsskifte.

Fakta om fritidshem

  • Fritidshem är pedagogisk gruppverksamhet i anslutning till skoltid som kan bedrivas av en skola eller av en anordnare av pedagogisk omsorg. Alla skolor i Nacka som har elever i förskoleklass och årskurs 1-3 erbjuder fritidshem för sina elever.
  • Alla elever mellan 6 och 10 år som är folkbokförda i Nacka har rätt till fritidshem om båda föräldrarna arbetar eller studerar. Föräldralediga och aktivt arbetssökande har rätt till fritidshem tio timmar per vecka.
  • Verksamheten på fritidshem syftar till att stimulera barns utveckling och lärande och erbjuda en meningsfull fritid som främjar gemenskap.

Sidan uppdaterades: