Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Juni

Knappt en av tre i förskolan har legitimation

Förskolorna i Nacka har i genomsnitt 28 procent förskollärare. Det är tre procentenheter lägre än i Stockholms län och 13 procentenheter lägre än i riket. Andelen förskollärare i Nacka har varierat mellan 27 och 30 procent åren 2017–2022. Variationen mellan förskolorna är stor och Nacka kommuns mål om att minst 95 procent av förskolorna ska nå upp till minst 20 procent förskollärare är inte uppfyllt.

Att barnen har tillgång till legitimerade förskollärare är viktigt för att ge dem tillgång till en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Personaltätheten behöver vara anpassad utifrån barnens behov och förutsättningar såsom lokalernas utformning och kan därför variera. Personalstatistiken som redovisas i ärendet bidrar därför med pusselbitar för att bedöma förskolans kvalitet.

Antalet barn per heltidstjänst är i genomsnitt 5,3 i Nacka kommun, vilket är samma nivå som år 2021. Åren 2017–2020 varierade antalet från 4,8 till 5,0. Antalet barn per heltidstjänst är sedan år 2021 något högre i Nacka jämfört med läns- och riksnivån.

Förskolor med fristående huvudman har i genomsnitt en lägre andel av personalen med förskollärarlegitimation samt något högre antal barn per anställd än jämfört med genomsnittet för de kommunala förskolorna i Nacka.

Utbildningsenheten planerar att under hösten 2023 genomföra kvalitetssamtal med rektorer för förskolor i Nacka, där personalstatistiken som redovisas här utgör ett av underlagen för samtalen.

Knappt en av tre i förskolan har legitimation

I Nacka kommun är det i genomsnitt 28 procent av de anställda i förskolan som har förskollärarlegitimation, sett till heltidstjänster. Det kan jämföras med 31 procent i Stockholms län och 41 procent i riket.

Förskolorna som drivs av Nacka kommun har i genomsnitt en högre andel anställda med förskollärarlegitimation jämfört med verksamheter som drivs av fristående huvudmän.

I Nacka är skillnaden två procentenheter till de kommunala förskolornas fördel (29 procent med legitimation i gruppen kommunala förskolor jämfört med 27 procent i gruppen fristående förskolor). Motsvarande skillnad mellan kommunal och fristående huvudmannatyp är sex procentenheter på länsnivå och 14 procentenheter på riksnivå.

De kommunalt drivna förskolorna i Nacka har i genomsnitt 29 procent med förskollärarlegitimation. Det kan jämföras med 31 procent i Stockholms län och 44 procent i riket. Motsvarande jämförelse av förskolor som drivs av fristående huvudmän visar att gruppen fristående förskolor i Nacka ligger på samma nivå som de fristående förskolor i Stockholms län (27 procent) men tre procentenheter under nivån i riket, där andelen legitimerade i förskolan är 31 procent.

I tjänsteskrivelsen finns en tabell som visar antal anställda i förskola omräknat till heltidstjänster samt andel av dessa med förskollärarlegitimation i Nacka kommun, Stockholms län och riket, år 2022 samt över tid.

Jämförelse över tid

Nacka kommun har under hela jämförelseperioden 2017–2022 en tydligt lägre andel anställda med förskollärarlegitimation jämfört med i riket. Det är cirka 13 procentenheters skillnad såväl i början av perioden som vid senaste mättillfället år 2022. Vid jämförelse med Stockholms län är skillnaderna också relativt konstanta från år till år. Men i det fallet handlar det om någon eller några procentenheter högre legitimationsgrad i länet jämfört med i kommunen.

I tjänsteskrivelsen finns en tabell som visar jämförelser över samma tidsperiod, men med förskolorna uppdelade efter huvudmannatyp (kommunal respektive fristående).

Nacka kommuns mål inom området uppnås inte

Ett av kommunens mål för förskolan år 2023 är att minst 95 procent av förskolorna verksamma i Nacka (kommunala och fristående) ska nå upp till minst 20 procent förskollärare. Med förskollärare avses anställda med förskollärarlegitimation, omräknat till heltidstjänster. År 2022 är det 80 procent av förskolorna i Nacka som når upp till minst 20 procent förskollärare, vilket gör att målet inte uppnås. Det är samma resultat som år 2021.

Antal barn per heltidstjänst

Nackas förskolor har i genomsnitt 5,3 barn per anställd, vilket är oförändrat jämfört med året innan. Det innebär en något lägre personaltäthet än i Stockholms län respektive riket, där antalet barn per heltidstjänst i genomsnitt är 5,2 respektive 5,1.

De fristående förskolorna i Nacka har i genomsnitt fler barn per anställd, det vill säga lägre personaltäthet, än genomsnittet för de kommunala förskolorna. Sedan år 2017 har antalet barn per anställd ökat i Nacka, från 5,0 till 5,3 barn per heltidstjänst. Ökning har skett såväl i kommunala som fristående förskolor.

I tjänsteskrivelsen finns en tabell som redovisar antal barn per heltidstjänst i Nacka kommun, Stockholms län och riket för åren 2017–2022.

Jämförelser av förskolor i Nacka

På förskolorna i Nacka varierar tillgången till förskollärare, det vill säga andelen anställda med förskollärarlegitimation mellan 6 procent och 61 procent. Antalet barn per heltidstjänst varierar samtidigt från 2,8 till 8,8.
I förskolan med allra högst andel förskollärare (61 procent av personalen) är personaltätheten samtidigt den lägsta (8,8 barn per heltidstjänst). Det finns dock inget tydligt generellt samband av det slaget mellan antalet barn per heltidstjänst och andelen personal med legitimation för förskola.

I tjänsteskrivelsen finns ett diagram som visar personaltäthet (antal barn per heltidstjänst) och tillgång till förskollärare (andel heltidstjänster med förskollärarlegitimation) per förskola i Nacka kommun år 2022.

Utbildningsenhetens uppföljning

Kommunens mål för andel förskollärare är inte uppnått heller i år. Utbildningsenheten planerar att ta upp den personalstatistik som här redovisats som ett av underlagen för de kvalitetssamtal med förskolans rektorer som planeras till hösten 2023.

Utbildningsenheten följer upp kvaliteten i förskolan på olika sätt och ansvarar även för att genom tillsyn och insyn granska att grundläggande kvalitetskrav uppfylls, exempelvis att det finns tillgång till förskollärare i alla verksamheter.

Sidan uppdaterades: