Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Juni

Kartläggning av elevhälsan i Nackas grundskolor

Utbildningsnämnden fick i samband med Mål och budget-ärendet för 2023 i uppdrag att kartlägga elevernas tillgång till skolsköterska, skolpsykolog och kurator i skolorna. Kartläggningen visar att det är stor skillnad mellan skolorna.

Kommunfullmäktige beslutade den 14 november 2022 i ärendet om Mål och budget att utbildningsnämnden under 2023 ska kartlägga elevernas tillgång till skolsköterska, skolpsykolog och kurator i skolorna.
Utbildningsenheten har därför samlat in uppgifter om elevhälsans olika personalkategorier (med undantag för speciallärare och specialpedagog) i Nackas kommunala och fristående grundskolor. Utifrån dessa uppgifter har utbildningsenheten beräknat personaltätheten per skola, det vill säga elevantal per heltidstjänst och personalkategori.

Varje huvudman måste anpassa organisationen utifrån faktiska behov och lokala förutsättningar. Utbildningsenheten kan dock konstatera att det skiljer sig stort mellan det högsta och lägsta elevantalet per heltidstjänst och personalkategori.

Skollagens krav på elevhälsan

Elevhälsan ska enligt nuvarande bestämmelser i skollagen omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. För de medicinska, psykologiska och psykosociala insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator. Det ska också finnas tillgång till personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses.

Elever i grundskolan och grundsärskolan ska under sin skoltid erbjudas minst tre hälsobesök som innefattar allmänna hälsokontroller. Hälsobesöken ska vara jämnt fördelade under skoltiden och mellan hälsobesöken ska eleverna erbjudas syn- och hörselundersökning och andra begränsade hälsokontroller. Elever i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska erbjudas minst ett hälsobesök med en allmän hälsokontroll. Elever får vända sig till elevhälsan för enklare sjukvårdsinsatser.

Statlig utredning om elevhälsan och förtydligad lagtext

Under år 2017 tillsatte dåvarande regering en utredning som bland annat skulle analysera hur elevhälsoarbetet skulle kunna utvecklas. Direktivet innebar att utredaren skulle föreslå insatser som kan bidra till att skapa ett mer aktivt och väl fungerande elevhälsoarbete och därmed stärka elevhälsans kompensatoriska roll. Utredningen fick flera tilläggsuppdrag och i betänkandet SOU 2021:11 Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven – aktivt stöd- och elevhälsoarbete samt stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning redovisade utredaren flera förslag om hur elevhälsan skulle kunna utvecklas.

Riksdagen beslutade utifrån utredningens förslag att skärpa skollagens skrivningar avseende elevers tillgång till specialpedagog och speciallärare samt hur elevhälsan ska bedrivas och vilka samverkan ska ske med. Det tydliggjordes också att elevhälsan ska vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet.

Tillgång till elevhälsa per skola i Nacka

Den kommunala enheten Barn- och elevhälsan har sammanställt utbildningsenhetens efterfrågade uppgifter om andel heltidstjänster per personalkategori för de kommunala skolorna.

Rektorerna för Nackas fristående grundskolor har lämnat motsvarande uppgifter i en enkät. För de kommunala skolor som erbjuder skolformen särskola/anpassad grundskola utöver förskoleklass och/eller grundskola är dessa resurser inkluderade i nedanstående tabell då det inte var möjligt att särskilja resurserna per skolform.

Av Nackas 15 fristående grundskolor är det en skola som inte har någon egenanställd personal utan enbart inhyrd. Resterande skolor har både egenanställd och inhyrd personal. Drygt hälften av de fristående skolorna hyr in skolläkare, fem skolor skolsköterskor, sex skolor psykologer och två skolor kuratorer. Tre fristående skolor har inte redovisat psykologtjänster och en skola har inte redovisat kuratorstjänst.

Det är huvudmannen för respektive skola som ansvarar för att eleverna får tillgång till elevhälsa i den omfattning som skollagen anger. Varje huvudman måste anpassa sin skola eller sina skolors organisation utifrån faktiska behov och lokala förutsättningar. Utbildningsenheten kan dock konstatera att det skiljer sig stort mellan det högsta och lägsta elevantalet per heltidstjänst och personalkategori. I tjänsteskrivelsen finns en tabell som redovisar antal elever per heltidstjänst per personalkategori. Länk till tjänsteskrivelsen

Elevernas uppfattning om tillgång till elevhälsan

I årets Våga visa-enkät fanns en fråga som speglar elevernas uppfattning om elevhälsan. Enkätfrågan löd ”På min skola kan man få hjälp av skolsköterska, kurator eller psykolog om man behöver.” I årskurs 3 instämmer närmare nio av tio elever i Nackas skolor att de får det. I årskurs 6 och 8 sjunker andelen elever som instämmer till cirka tre av fyra elever. Några skolor har en hög andel ”vet ej”-svar.
I tjänsteskrivelsen finns en tabell som redovisar elevernas svar per skola.
Länk till tjänsteskrivelsen

Sidan uppdaterades: