Det totala antalet observationer var färre än vanligt vilket inte enbart berodde på pandemin, utan också på att tillgången till observatörer var mindre. Nya observatörer har dock rekryterats, bland annat med kompetens inom grundsärskolan, vilket glädjande nog möjliggjorde en observation också inom den skolformen.
Vårterminen 2020 observerades Björknäs förskola, grundskola och grundsärskola samt Backeboskolan. En planerad observation fick ställas in på grund av coronapandemin.
Björknäs förskola och Backeboskolan uppnådde genomgående så höga bedömningar i observationerna att de uppfyller Våga Visas kriterier för goda exempel. Även Björknäs grundsärskola fick mycket höga bedömningar av kvaliteten inom alla bedömda områden utom fritidshemmet. För Björknäs grundskola varierade bedömningarna beroende på läroplansområde, medan fritidshemmets verksamhet fick en hög bedömning, 3,7 av maximala 4,0.
Du hittar observationsrapporterna i sin helhet via Jämföraren. Där kan du läsa mer om observatörernas bedömningar av verksamheternas starka sidor och utvecklingsområden.
Ett viktigt syfte med observationerna är att bidra med underlag för verksamheternas kvalitetsarbete och utbildningsenheten följer upp vad som hänt ett år efter att en verksamhet blivit observerad. På grund av pandemin begränsades antalet uppföljningar under våren till att omfatta grundskolorna, medan förskolornas uppföljningar genomfördes i anslutning till höstens kvalitetssamtal med rektorer.
Grundskolorna Maestroskolan, Sågtorpsskolan och Ältahöjden Dibber observerades våren 2019 och följdes upp av utbildningsenheten våren 2020, genom digitala möten med skolledningarna. Oftast delar skolledningar och observatörer samma bild av verksamhetens starka sidor och utvecklingsområden. Många av de insatser och förändringar som skolorna genomfört sedan observationen tangerar de utvecklingsområden som observationsrapporterna pekade på och dessa insatser har lett till olika förbättringar i verksamheten.
Av årsrapporten 2019-2020 framgår att det totala antalet observationer i de fyra kommunerna har minskat från 32 till 20. Coronapandemin är en viktig orsak till minskningen - en annan är att tillgången till observatörer varit mindre än tidigare.
Glädjande är att flera av de enheter som blev observerade under läsåret bedömdes vara av så god kvalitet att de uppfyller Våga Visas kriterier för goda exempel. De starka sidor som observatörerna oftast lyfte fram handlade om olika aspekter av läroplansområdet, exempelvis Kunskaper i skolan och Utveckling och lärande i förskolan.
De uppföljningar som gjorts efter observationer visar överlag att såväl rektorer vid de verksamheter som blivit observerade, som observatörer är mycket nöjda med observationsprocessen.
De arbetsområden som identifieras i årsrapporten handlar bland annat om att rekrytera fler observatörer. Utbildningsenhetens bedömning är att det är viktigt att information når ut till verksamhetsledningar och pedagoger verksamma i kommunen om de möjligheter som Våga Visa-samarbetet ger för skickliga pedagoger och rektorer att bli observatörer. Som observatör erhåller man fortbildning och omvärldsspaning genom verksamhetsbesök i andra kommuner, såväl som möjligheter till kollegial samverkan i nätverket av observatörer. Detta kan i sin tur ge positiva effekter tillbaka till de verksamheter som bidrar med observatörer.
Vill du läsa mer? Här hittar du länkar till
Sidan uppdaterades: