- Det går förvånansvärt bra att undervisa på distans och det finns bra tekniska lösningar, som till exempel Google Meet och Google Classroom, säger Maria som undervisar i företagsekonomi och juridik.
Maria inleder sina lektioner med att eleverna får logga in i Google Classroom via en lektionslänk så att hon kan ta närvaro.
- Sedan går eleverna in i sina digitala rum med de klasskamrater som de arbetar med. Mitt jobb är att gå runt i de olika ”rummen” för att se hur det går för dem. När lektionen är slut återsamlas vi och summerar hur lektionen har gått och om det finns några frågor. Struktur och tydlighet är jätteviktigt när det är distansundervisning.
Under tiden som undervisningen skett digitalt har Maria också gett eleverna prov.
- Under provet får de låsa sin dator så att de inte kommer ut på nätet. Sedan får de logga in på Google Meet med sina telefoner och ställa telefonerna så att jag ser när de skriver. Provresultaten har visat att de presterar som vanligt, varken bättre eller sämre.
Positivt är att närvaron aldrig varit så hög som nu.
- Det är i princip 100 procents närvaro. Elever som ibland hade ströfrånvaro deltar nu, och de som brukar komma försent är i tid.
Att det fungerar så bra gör att Maria funderar på hur man kan ta lärdom av distansundervisning när skolorna öppnar upp för klassrumsundervisning igen.
- Jag tänker bland annat på elever som har diagnoser eller är multisjuka. Om de eleverna skulle få möjlighet till distansundervisning ger vi dem större chans att klara sina studier. Det skulle kunna finnas som ett komplement.
Eleverna tycker också att undervisningen fungerar bra, men att det börjar bli lite tråkigt.
- De vill så klart träffa sina klasskamrater, och jag vill träffa eleverna. Jag saknar att öppna upp mitt klassrum och småprata med dem innan lektionen börjar.
Maria berättar också att de som går i årskurs tre är besvikna för att det inte blir en traditionell student med utspring, släkt som väntar på skolgården och flak.
- De har ju planerat för sin student under lång tid, men samtidigt förstår de. Vi ska se vilka möjligheter vi har att kanske ta in en klass i taget och i alla fall få bjuda på lite snittar och något gott att dricka. Mösspåtagningen på Valborgsmässoafton löste vi digitalt.
Att hitta andra lösningar i en tid när det mesta inte är som vanligt har ändå överlag gått bra.
- Jag är nyfiken av mig och tänkte redan från början att det här kommer att fungera. Det kan ju vara en spännande utmaning också. Vi kollegor är bra på att kunskapsdela och hitta kreativa lösningar.
Nacka kommun är med och driver Edtest för att ytterligare stärka lärarens möjligheter i att välja och värdera digitala läromedel. Du kan läsa mer på www.edtest.se
Sidan uppdaterades: