Uppföljning och utvärdering är ett av utbildningsnämndens sätt att stödja och stimulera utveckling i Nackas förskolor och skolor. Nämndens roll i det systematiska kvalitetsarbetet innebär både att öppet och transparent redovisa kvaliteten och att driva på för kontinuerlig kvalitetsutveckling på en övergripande nivå.
Den öppna informationen i webbtjänsten Jämföraren och på Nackas webbsida stödjer föräldrar och elever att göra välgrundade val av förskola och skola.
De olika underlagen är också avsedda att stödja huvudmännen för Nackas förskolor och skolor i deras kvalitetsarbete.
Utbildningsnämndens kvalitetsmodell är systematisk och långsiktig – flera delar är årligen återkommande. Utgångspunkten är nationella mål och lagstiftning samt Nackas egen målstyrning.
Kvalitetsmodellen belyser kvalitet ur olika perspektiv och kombinerar kvantitativa och kvalitativa metoder. I kvalitetsmodellen ingår också strukturerad dialog mellan utbildningsenheten och huvudmän och rektorer för all verksamhet inom förskola och skola – både fristående och kommunala. Du hittar mer information om de olika delarna via blocken nedan.
Ledord som sammanfattar kärnan i kvalitetsmodellen:
Enheten tar varje år fram en kvalitetsanalys som är en samlad bedömning av kvaliteten i Nackas kommunala och fristående förskolor och skolor. Kvalitetsanalysen baseras på årets uppföljning och utvärdering och omfattar all utbildning från förskola till vuxenutbildning.
Länk till kvalitetsanalysen
Sidan uppdaterades: