Alla förskolor drivs utifrån samma regler, men hur de arbetar kan se lite olika ut. Som exempel kan förskolornas storlek, barngruppernas storlek och personalens utbildningsnivå skilja sig åt. Förskolor kan även ha olika pedagogiska inriktningar. Rutiner, utemiljö och lokaler varierar också mellan förskolor. Innan du väljer förskola kan det vara bra att fundera över om det är något som är särskilt viktigt för just dig och ditt barn.
Det är vanligt att föräldrar besöker några olika förskolor innan de gör sitt val. Ett besök är ett bra sätt att bilda en egen uppfattning om förskolans verksamhet och lekmiljö. I blocken nedan finns tips om vad du kan fundera över innan du besöker olika förskolor.
Nackas jämförelseverktyg Jämföraren ger dig möjlighet att
I Jämföraren kan du också se vilka förskolor som erbjuder Plats direkt. De förskolor och pedagogisk omsorg som har lediga platser men ingen i kön som önskar plats just nu kan erbjuda en plats direkt. Avvikelser kan förekomma under sommarmånaderna juni-augusti. Kontakta anordnaren för mer information.
Du hittar anordnarna som har Plats Direkt via Jämföraren. Klicka på knappen Välj förskolor som har Plats Direkt och sedan på "Ja".
Alla förskolor ska arbeta utifrån skollagen och förskolans läroplan. I Nacka finns dessutom kommunens riktlinjer som gäller för både kommunala och fristående förskolor. För de fristående förskolorna finns dessutom auktorisationsvillkor som de måste följa.
Förskolans läroplan beskriver vad alla barn har rätt till under sin tid i förskolan. I undervisningen ska barnen få möjlighet att utveckla sig inom olika områden, bland annat språk, matematik, hälsa och hållbar utveckling.
Förskolans utbildning ska också genomföras i demokratiska former, och barnen ska få leka och ha inflytande över sin vardag. Förskolan ska även samarbeta med dig som vårdnadshavare.
Läs mer om förskolans läroplan på Skolverkets webbplats
Att besöka en förskola är ett bra sätt att se hur lokalerna ser ut, till exempel hur det ser ut där barnen äter, där de vilar och vilka lekmöjligheter som finns. De flesta förskolor i Nacka erbjuder visning av förskolan för föräldrar som ska välja förskola.
Vad är viktigt för mig och mitt barn när det gäller förskolans lokaler?
En förskolas utomhusmiljö är en viktig del av den pedagogiska verksamheten, Förskolans utemiljö kan på flera sätt främja barns hälsa, utveckling och lärande.
Vad är viktigt för mig och mitt barn när det gäller förskolans utomhusmiljö?
Barngruppernas storlek kan variera mellan förskolorna. Vad som kan anses som en lagom stor barngrupp påverkas av flera faktorer - exempelvis personalens kompetens, personaltätheten, barngruppens sammansättning samt lokaler och utemiljö. Be gärna förskolan beskriva hur de organiserar verksamheten för barnen.
I förskolan arbetar olika yrkeskategorier. Förskollärare och barnskötare är vanligast men det kan även finnas annan personal såsom bild-, drama- eller musikpedagoger. Personalens utbildningsbakgrund kan variera mellan förskolorna, till exempel vad gäller andelen utbildade förskollärare.
För att få en uppfattning om relationen mellan antal barn och antal personal på en förskola kan du titta på förskolans "antal barn per heltidstjänst". För att ta fram detta mått har eventuella deltidstjänster på förskolan räknats om till heltider. Om två personer arbetar halvtid räknas de som en heltidstjänst. Sedan divideras antalet heltidstjänster med antalet inskrivna barn på förskolan.
Jämföraren ger dig möjlighet att jämföra de olika förskolorna vad gäller antal barn per årsarbetare och se hur stor andel av personalen som har förskollärarlegitimation.
Förskolor kan ha olika pedagogiska inriktningar. De olika pedagogikerna utgår från olika grundtankar om barns lärande. Oavsett pedagogisk inriktning ska alla förskolor arbeta utifrån den barnsyn som skrivs fram i läroplanen, det vill säga att barnen på förskolan ska känna sig trygga, ha roligt och få utvecklas.
På Jämföraren kan du söka fram de förskolor i Nacka som uppgett att de arbetar med en viss pedagogik.
Vad är viktigt för mig när det gäller pedagogik?
En förskola kan drivas i kommunal eller fristående regi. Det betyder att huvudmannen för förskolan (den som äger verksamheten) antingen är Nacka kommun eller en fristående aktör.
En fristående förskola kan exempelvis drivas av ett aktiebolag, en stiftelse eller en ekonomisk förening i form av föräldrakooperativ. Förskolor kan också drivas av ett trossamfund men undervisningen ska alltid vara fri från religiösa inslag.
Sidan uppdaterades: