Tanken med inloggning är att öka säkerheten för dig som användare, vi vill skydda dig och dina uppgifter på ett bra sätt. Valet av konto- och inloggningssätt är anpassat efter vilken typ av uppgifter som hanteras i respektive tjänst.
En e-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar på Skatteverket eller för att logga in på din bank.
Du kan installera en e-legitimation på din dator eller på din smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den mobilt BankID. Med mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig.
Om du har en internetbank så loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där. Det tar i regel bara några minuter. Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt.
Om du inte har en internetbank kan du få en e-legitimation genom Skatteverkets e-legitimation. Läs mer om Skatteverkets e-legitimation här.
Kontakta din utgivare, det vill säga din bank eller Skatteverket. Du kan också läsa mer om BankID direkt hos BankID.
Gå först till den e-tjänst du vill utföra och logga sedan in med din e-legitimation/mobilt BankID.
Här är en lista över Nacka kommuns e-tjänster och blanketter.
Sidan uppdaterades: