Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Digitalisering av detaljplaner

Tillgängliggöra digitala detaljplaner utifrån en enhetlig informationsstruktur.

Projektfas: Pågående

Projektet är pågående vilket innebär att projektägare och projektgrupp finns, samt att projektaktiviteter pågår.

Vad?

Idag ställs allt högre krav på tillgång till digital information och arbetet med att digitalisera samhällsbyggnadsprocessen har pågått i flera år. En digital process gör planering och byggande enklare, mer öppet och effektivt. Nackaborna och företag som verkar i Nacka efterfrågar mer digital information och förväntar sig att tjänster och information ska vara tillgängliga när och hur det passar dem bäst. Digitaliseringen av detaljplaner är en viktig pusselbit i en digitaliserad samhällsbyggnadsprocess.

Ett område i Nacka kommun kan bestå av ett flertal olika detaljplaner som gäller tillsammans. Detta blir komplext och svårläst även för vana tjänstemän. Digitaliserade detaljplaner sammanställer alla gällande detaljplanebeslut, vilket förenklar användandet och underlättar för allmänhet och byggaktörer, men även för tjänstemän att förstå vilka detaljplanebestämmelser som gäller för ett visst område.

Varför?

Genom att digitalisera och tillgängliggöra detaljplaner möjliggörs utveckling av automatiseringar, geodataanalyser och olika typer av e-tjänster inom samhällsbyggnadsprocessen som kommer Nackaborna till gagn. Ett exempel på nytta som digitaliserade detaljplaner möjliggör är att kunna göra en mängd olika GIS-analyser för att till exempel hitta outnyttjad byggbar mark.

När många kommuner lagt upp sina detaljplaner i den nationella geodataplattformen kan byggaktörer söka byggbar mark oavsett kommun. Digitaliseringen kommer därmed att leda till förenklingar av lantmäteriförrättningar, nybyggnadskartor och bygglov.

Hur?

Nacka kommun har drygt 900 befintliga detaljplaner och projektet, som är ett framtidsfondsprojekt, går ut på att under en period på två år digitalisera ungefär av hälften av dessa.

Digitaliseringen kommer att ske utifrån gällande lagkrav och föreskrifter för att möjliggöra att de detaljplaner som digitaliseras kan användas för automatiseringar av processer och utveckling av smarta samhällstjänster till Nackabor. De digitaliserade detaljplanerna lagras i en nationell databas som det statliga Lantmäteriet tillhandahåller och kommer framöver tillgängliggöras även lokalt.

I projektet kommer vi även utnyttja AI-teknik för att effektivisera digitaliseringsarbetet. Detta sker i en pilot tillsammans med programvaruleverantören Aveki.

Strategiskt område:

Lantmäterienheten

Drivs av:

Stefan Svensson, Projektledare

Kontakt:

stefan.svensson@nacka.se

Sidan uppdaterades: