Projektet är pågående vilket innebär att projektägare och projektgrupp finns, samt att projektaktiviteter pågår.
Projektet arbetar för att digitalisera planprocessens administrativa delar och utveckla en e-tjänst för planbesked. En testmiljö för relevanta e-tjänster har utvecklats, och e-tjänsten för planbesked finns nu tillgänglig för fastighetsägare och medborgare via nacka.se. Arbetet med att utbilda användare och vidareutveckla arbetssätt pågår löpande. I slutet av 2024 genomför planenheten det första digitala utskicket för en detaljplan och arbete med hur tjänsten kan utvecklas ytterligare kommer att pågå under 2025.
Utskick av förslag på detaljplaner görs till berörda aktörer när det är dags för samråd och granskning, för att de ska ha möjlighet att tycka till om förslaget. Tidigare har Nacka kommun skickat ut detaljplanen via vanlig post, men en övergång till digitala utskick har många fördelar:
• Digitala utskick går snabbare än med vanlig post.
• Digitala utskick är säkrare och snällare mot miljön.
• Det medger besparingar genom minskad pappers- och portokostnad.
• Det effektiviserar administrationen och förbättrar servicen till Nackabor, företag och organisationer.
• Det ger möjlighet att lämna synpunkter direkt i e-tjänsten som är kopplad till en digital brevlåda.
Den digitala utskicksprocessen förväntas underlätta för sakägare och intressenter och förbättra kommunikationen med medborgarna och därmed stärka demokratin genom ökat medborgarinflytande. Processen väntas även öka rättssäkerheten genom att minska risken för feltolkningar av namnunderskrifter samt reducera sårbarheten i den manuella hanteringen.
Strategiskt område:
Bygga, bo och miljö
Drivs av:
Anna Ellare, projektägare
Therese Widmark, projektledare
Ali Nabi, projektledare
Kontakt:
Sidan uppdaterades: