Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
November

Ett viktigt steg för renare och tystare transporter när Nacka bygger stad

Nacka kommun med samarbetspartners, tar ett viktigt steg för att minska klimatutsläppen genom att inkludera en el-schaktbil i byggandet av Nacka stad. El-schaktbilen är helt ny i sitt slag och har en batterikapacitet som klarar av en hel arbetsdag på en enda laddning.

Genom att byta ut fossila bränslen mot el minskar man klimatpåverkan i driften med upp till 90 procent. Dessutom är el-schaktbilen tystare, vilket förbättrar arbetsmiljön och minskar störningarna för både yrkesarbetare och allmänhet.

Nya generationens el-schaktbil klarar hela arbetsdagen på en laddning

El-schaktbilen behöver inte tas ur drift under arbetstimmarna för att laddas vilket gör den lika effektiv som en bränsledriven schaktbil. Det här är något som tidigare generationer inte har klarat av.

Emma Eide

(C) Ordförande kommunstyrelsens miljöutskott

– Det är kul att se tydliga och konkreta exempel på att det går att göra stadsbyggandet mer miljövänligt. Som första kommun i landet tar vi ett stort steg mot miljövänligare transporter genom att inkludera en el-schaktbil bland våra tunga transporter i byggandet av Nacka stad. Detta tack vare många goda samarbeten och tydliga klimatprioriteringar.

Upp till 90 procent minskad klimatpåverkan

Minskade utsläpp tack vare åtgärder som att byta ut fordon och maskiner till ny teknik, använda förnybara drivmedel samt effektivisera flöden och förkorta transporter genom att hantera schaktmassor lokalt är några exempel på viktiga steg som görs för att nå klimatmålen. Genom att byta ut fossila bränslen mot el minskar klimatpåverkan i driften med upp till 90 procent.

Möjliggjort via ett gott samarbete

Nacka kommun, tillsammans med Nacka Energi Försäljning, Bellmans Åkeri, tillverkaren Volvo och huvudentreprenören Skanska Sverige AB, har tillsammans utvecklat och drivit projektet. Nu rullar schaktbilen, som drivs av 100 procent el, längs bygget på Värmdövägen i Nacka.

Pär Enlove,

projektchef Skanska.

- Tack vare vårt goda samarbete, mellan alla inblandade parter, har vi en helt eldriven schaktbil på plats. Det är fantastiskt roligt att se att vår samverkan i centrala Nacka leder till en sådan här möjlighet.

Lägre störningsnivåer

Den treaxlade schaktbilen, Volvo FMX Electric 6x2, är en av de absolut första tunga elektriska serieproducerade dumperbilarna på svensk mark. El-schaktbilen har betydligt lägre störningsnivåer vilket gör att den uppfyller kraven på renare och tystare transporter. Det här kommer inte bara påverka boenden och allmänheten positivt, utan också yrkesarbetare och chaufförer som dagligen jobbar i en bullrig miljö.

Tony Persson,

VD Bellmans Åkeri, en del av Bellman Group.

– Vår chaufför Åsa ser fram emot att få köra el-schaktbilen för att den både är tystare vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö och för att den inte släpper ut några avgaser som ger en positiv effekt på miljön. Och vi som bolag hoppas kunna ta med oss lärdomar till andra projekt i andra delar av landet.

Snabbladdning möjliggör kostnadseffektivitet

Batterierna kommer att laddas fullt under natten, för att säkerställa en så effektiv användning som möjligt under dagen. Laddinfrastrukturen levereras av Nacka Energi Försäljning. Genom den portabla snabbladdaren, som kan leverera upp till 40kW, möjliggörs att schaktbilens laddning blir både funktionell och kostnadseffektiv.

Samarbetsparterna kommer tillsammans att testa och utvärdera schaktbilens kapacitet, laddningsförfarande och klimatpåverkan. Erfarenheterna förväntas få spridning och flyttas med in i framtida projekt och samarbeten.

Här kan du se el-schaktbilen

El-schaktbilen kommer att röra sig mellan Sickla bro och Nacka forum under dagtid. Den kommer att vara strajpad med ”100 % eldriven”, så håll ögonen öppna, för du kommer inte kunna lyssna dig till vart den befinner sig!

Läs mer på Nacka Energis webbplats

Sidan uppdaterades: