I det initiala arbetet med en detaljplan är det viktigt att se till helheten för ett område, att hitta förutsättningar för samverkan mellan olika delar av ett område och att även inkludera befintlig bebyggelse. Det finns sannolikt möjlighet att nyttja synergier mellan olika fastigheter och verksamheter, både inom och utanför detaljplanens område, för att på ett klimateffektivt sätt hantera energibalans, parkering, masshantering, avfall, fördröjning av dag- och skyfallsvatten, miljöbedömningar och liknande.
En detaljplan ska fungera under lång tid och det är därför viktigt att möjliggöra för flera användningar, inte bara de som byggnaden planeras för initialt. Därför är det viktigt att möjliggöra flexibilitet i bottenvåningen men också att skapa delningstjänster för exempelvis mobilitet, verktyg och co-working. Delningstjänster är viktigt för att resurser ska kunna nyttjas effektivt.
Detaljplanen behöver möjliggöra för mobilitetshus med en plats vald ur ett stadsdelsperspektiv och parkering som användning för övriga kvarter bör undvikas.
Höjdsättning i plankartan påverkar möjligheterna till en resurseffektiv lokal hantering av massor som bidrar till färre transporter. Ytor utan höjdsättning kan möjliggöra massbalans inom planområdet. Syftet med dessa ytor är att ha en plats som kan hantera nivåskillnader, vilka är svåra att förutse i detaljplaneskedet för att på så sätt undvika onödigt stora markarbeten. Här blir krav på platsspecifika riktvärden för markföroreningar viktiga för att minimera arbete och transporter. Samordning kring mellanlagring av massor behöver ske med övriga aktörer i stadsdelen.
För att inte tidigt begränsa framtida val av stomme behöver plankartan och utnyttjandegrad medge viss flexibilitet i höjd och bredd. Ett exploateringstal är att föredra men viktigast är att det är samma reglering i exploateringsavtalet som i plankartan.
En begränsning av möjlig takvinkel kan påverka energiförbrukning, klimatavtryck, effektivitet av solceller och dagvattenhantering. Typ av tak och i vilket väderstäck taken är placerade kan också påverka både klimatavtryck och vilka solceller som är möjliga.
Att bevara vegetation och naturlig jord minskar utsläppen, detta kan regleras i n-bestämmelser om markens anordnande.
För att möjliggöra en hållbar avfallshantering behöver utnyttjandegraden möjliggöra komplementbyggnader som hanterar återvinning, mobilitetstjänster, energiproduktion och liknande. Dessa funktioner passar ofta i enklare byggnader, som kan uppföras med lägre klimatbelastning, som är lätta och trygga att nå. Dessutom är vissa funktioner, såsom energilager, olämpliga att placera i en bostadsbyggnad.
För ett effektivt samnyttjande av energi kan möjligheten att förlägga ledningsdragning för kvarteren i allmän plats övervägas. Allmän plats skulle också kunna bidra till omhändertagande av kvarterens dagvatten. Att samordna dagvatten- och skyfallshanteringen inom kvartersmark och allmän plats minskar klimatavtrycket. Kvartersmark kan inrättas i gatan för att nyttjas för handikapparkering, cyklar och poolbilar, som då ges en lättillgänglig placering vilket ökar nyttjandegraden och därmed bidrar till att minska behovet av garage.
Gestaltnings/kvalitetsprogram måste medge alternativa utföranden för att möjliggöra återbruk eller nyttjande av nya klimatvänliga lösningar. Även demontering behöver beaktas vilket också genom EU-taxonomi och certifieringar kommer kravställas i högre utsträckning. Det behöver beaktas att krav på indrag, variation av höjder, särskilda färgkoder och liknande påverkar möjligheterna till ett bra energi- och klimateffektivt klimatskal.
Solceller behöver tillåtas på tak och teknisk anläggning behöver tillåtas utöver angiven nockhöjd.
För att hantera vatten behövs portik eller släpp mellan husen för att vatten ska kunna ledas ut om inte allt vatten kan hanteras på gården. Andelen hårdgjord mark hindrar eller möjliggör hur vatten kan hanteras. Gröna tak och förgårdsmark behöver möjliggöras för att kunna hantera vatten.
Vid val av byggnadens placering behöver förutsättningarna att bevara träd och naturmark beaktas.
Vid eventuell förorenad mark behöver platsspecifika värden utredas. Det bör undvikas att skriva ut ett ”generellt KM” på plankartan och i stället föra en aktiv dialog med tillsynsmyndighet om vad som är rimligt ur föroreningssynpunkt kontra masshanteringssynpunkt för att undvika onödiga masstransporter.
För att få en effektivare utformning och samordning bör det undvikas att ha två byggaktörer inom samma kvarter.
Sidan uppdaterades: