Oklara gränser, rättigheter eller planförhållanden, oenighet om genomförandet, svåra mätningar med mera kan göra att vissa ärenden tar längre tid och blir dyrare än andra.
Om vi av någon anledning inte kan genomföra ärendet, eller om du tar tillbaka din ansökan, tar vi bara betalt för den administrativa hanteringen av din ansökan, den tid vi redan lagt ner och för arbetet med att avsluta ditt ärende.
Arbetet med en lantmäteriförrättning är avgiftsfinansierat och utgår i huvudsak från hur många timmar vi har arbetat med ärendet. Utöver timtaxan tas även grund- och tilläggsbelopp ut för att täcka administrativa kostnader förenat med ärendet.
Aktuell timtaxa, grund- och tilläggsbelopp samt prisexempel kan du läsa mer om här nedan.
Lantmäterimyndigheten i Nacka kommun tar alltid ut ett fast belopp – Grundbelopp för varje inskickad ansökan. Grundbeloppet tas ut oberoende av ärendets utgång eller om det återkallas.
Grundbeloppet ska i huvudsak täcka de administrativa kostnaderna för Lantmäterimyndigheten i Nacka kommun. När flera fastigheter berörs av lantmäteriförrättningen tas det även ut ett tilläggsbelopp.
Handläggning av ärende angående ändrat andelstal enligt 24a § AL
Beslut om anslutning enligt 42a § AL
Handläggning av ärende angående överenskommelse enligt 43 § AL
Sidan uppdaterades: