Status och handlingar
-
Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
-
Eftersom kommunens detaljplan för tunnelbanan behandlar samma frågor som behandlas i järnvägsplanen, kan kommunen nyttja samrådet avseende järnvägsplan för sina nya detaljplaner. Kommunen avser att upprätta nya detaljplaner som följer samma område och frågor som järnvägsplanen och därför upprättas inga separata detaljplanehandlingar i samrådsskedet. Samråd för järnvägsplanen hölls hösten 2016 och handlingar och samrådsredogörelse finns på www.nyatunnelbanan.sll.se
-
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
-
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Tunnelbanan till Nacka i korthet
- Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka.
- Det blir tre stationer i Nacka; Sickla, Järla och slutstationen Nacka vid Nacka Forum. Se stationernas placering
- Region Stockholm påbörjade utbyggnaden 2020. Under 2021 beräknas arbetstunnlarna vara klara, därefter påbörjas arbetet att bygga spårtunnlarna samt tunnelbanans stationer. Planerad byggtid är 10 år med planerad trafikstart år 2030.
- När nya tunnelbanan står färdig kommer du kunna resa mellan Nacka och T-Centralen på 12 minuter - utan byten.
- Bygget av nya bostäder, arbetsplatser och en levande stadsmiljö på västra Sicklaön är i full gång. Kommunens mål är att bygga 13 500 bostäder, där 11 300 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser ska vara klara 2035 och ytterligare 2 200 bostäder till 2040.
- Tunnelbanans utbyggnad kommer att ge nya och gamla Nackabor möjligheter till en mer hållbar vardag, med fler valmöjligheter och större utbud. Förutsättningarna för företag att etablera sig i Nacka ökar också.
Vad händer nu och i nästa steg?
För mer information:
- Blå linje till Nacka - information från Region Stockholms utbyggnad av Blå linje till Nacka
- Information om tider för sprängningar - information från Region Stockholms utbyggnad av Blå linje till Nacka
- Frågor och svar Nacka - information från Region Stockholms utbyggnad av Blå linje till Nacka

Klicka på bilden för större version!
Detaljplanering i Nacka
Det avtal om utbyggd tunnelbana till Nacka och åtaganden om bostadsbyggande som staten, landstinget och Nacka kommun träffade 2014 är en grund för projektet.
Huvudavtalet 2014-07-01 (PDF-dokument, 2,9 MB)
Överenskommelsen (PDF-dokument, 554 kB)
Syftet med detaljplaneringen i Nacka är att skapa förutsättningar för att tunnelbanan ska kunna byggas i enlighet med avtalet från 2014. Detaljplaneområdet sträcker sig från Sicklavägen vid kommungränsen till Stockholms stad fram till området mellan trafikplats Skvaltan och Skönviksvägen. Hela tunnelbanans sträckning ingår dock inte i detaljplaneområdet, eftersom de delar som idag saknar detaljplan inte planläggs där tunnelbanan går under mark.
Detaljplaner och järnvägsplan
Stockholms läns landstings Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) ansvarar för att planera, projektera och bygga tunnelbanan till Nacka. Landstinget tar därför fram en järnvägsplan. Den ska säkerställa tillgången till den mark som behövs för tunnelbanan och visa vilken mark som behöver användas tillfälligt under byggtiden.
Lagstiftningen ger möjligheter att samordna processerna för detaljplan och järnvägsplan. Detta samordnade planförfarande används i planläggningen av tunnelbanan till Nacka. Det innebär att miljökonsekvensbeskrivningen är gemensam för planerna och att detaljplanerna tillgodoräknar sig järnvägsplanens samråd, som hölls under hösten 2016.
Handlingar från samrådet och underlag till miljökonsekvensbeskrivningen finns på landstingets webbplats för ny tunnelbana:
Beslut och handlingar om Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort -landstingets webb

Nya tunnelbanan
Aktuell information från Förvaltningen för utbyggd tunnelbana (Region Stockholm).
Sidan uppdaterades: