E-tjänst för ansökan om bostadsanpassningsbidrag
E-tjänst för att komplettera ärendet eller skicka meddelande till handläggare
E-tjänst för att följa ärendet om bostadsanpassning, ta del av beslut och handlingar i ärendet
Om du har en långvarig eller bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om ett ekonomiskt bidrag för att anpassa din bostad.
Du kan få bidrag till anpassning som är nödvändig för ditt dagliga liv, som till exempel:
Detta gör du vid en anpassning av din bostad:
Det är viktigt att du fyller i alla uppgifter och att du bifogar de intyg och bilagor som krävs för att vi ska kunna handlägga din ansökan. Om inte ansökan är komplett kommer vi att skicka tillbaka den till dig för komplettering. Saknas det bilagor så kommer du att få ett brev om vilka dokument som du behöver skicka in till din handläggare.
En komplett ansökan innehåller följande handlingar:
Blanketter för fastighetsägarens medgivande:
För dig som bor i hyresrätt.
För dig som bor i bostadsrätt.
För dig som har äganderätt.
Kommunens handläggare utreder och bedömer din ansökan och de bifogade dokumenten. Handläggaren beslutar sedan om vad du kan få bidrag till. Om beslutet blir att du inte kan få bidraget du ansökt om, så får du information om hur du kan överklaga beslutet.
Om du tidigare har fått bidrag till bostadsanpassningsutrustning kan du ansöka om bidrag till att reparera utrustningen om den gått sönder. En del utrustning behöver regelbunden service och besiktning för att få användas. Till sådan utrustning hör t.ex. trapphissar. För mer information om vad som gäller kan du kontakta kommunens handläggare av bostadsanpassningsbidrag. Se kontaktuppgifter längre ner på sidan. Blankett för att ansöka om reparationsbidrag, där även service och besiktning ingår finner du nedan:
Blankett, ansökan om reparationsbidrag
Om du flyttar är det viktigt att du väljer en bostad som är lämplig med tanke på dina behov. Möjligheterna att få anpassning vid flytt till en ny bostad är därför begränsade.
Fastighetsägare kan ansöka om och i vissa fall få bidrag till återställning av åtgärder som bekostats med stöd av bostadsanpassningsbidrag. För mer information kontakta Nacka kommuns handläggare av bostadsanpassningsbidrag. Blankett för att ansöka om återställningsbidrag finner du nedan:
Blankett, Ansök om återställningsbidrag
För mer information, kontakta en handläggare via Nacka kommuns växel, telefon: 08-718 80 00. Du kan också skicka e-post till bostadsanpassningsbidrag@nacka.se.
Sidan uppdaterades: