Använd webbkartan nedan för att hitta vad som är kommunägd mark.
För att snabba på handläggningen hos Nacka kommun har vi tagit fram ett ansökningsformulär för dig som ska söka tillstånd att använda allmän plats.
Formuläret innehåller samma frågor som polisens formulär. Den ifyllda ansökan sparas i vårt system och skickas automatiskt till polisen.
Polisen tar ut en administrationsavgift på 870 kr per ansökan. Handläggningen startar först när avgiften är betald.
Kommunen tar ut en avgift för att använda allmän mark. Här kan du se vad det kostar: Taxa för att använda offentlig mark.
Du behöver bara betala kommunens avgift om polisen godkänner din ansökan.
Om du vill använda marken för tillfällig försäljning och arrangemang av ideell karaktär behöver du inte betala någon avgift till kommunen. Inte heller för återvinningsstationer, klädinsamling eller lånecykelställ uttas någon avgift.
Tänk på att ansöka i god tid, gärna minst två månader i förväg.
Om du behöver komplettera ansökan gör du det genom att svara på polisens bekräftelsemeddelande.
Behövs fler tillstånd?
Ska det serveras mat och/eller alkohol på platsen? Är platsen du har valt inom ett naturreservat? Ska du uppföra en permanent byggnad?
Information om ytterligare tillstånd du kan behöva finns här.
Behöver du ha fordon på platsen eller leda om trafiken?
Om din förfrågan kräver plats för parkerade fordon, leda om trafik eller till och med stänga av en gata behöver ni ansöka om en Trafikanordningsplan (TA-plan) eller söka dispens från kommunen. Här kan du ansöka om TA-plan.
Behöver du gräva eller placera objekt ner i marken?
För aktiviteter där du ska gräva i marken krävs en plan för schakt. Allt som ska föras ner i marken behöver en sådan plan. Här kan du ansöka om Schakttillstånd.
Källsortering av avfall
Tänk på att du som anordnare ska källsortera de sopor som arrangemanget eller ditt företag producerar. I ditt tillstånd hittar du kommunens krav på vad som behöver sorteras. Verksamhetsutövare kan avgiftsfritt lämna uttjänta förpackningar till någon av Förpackningsinsamlingens (FTI:s) mottagningspunkter.
Om filminspelningen kräver plats för parkerade fordon eller om ni vill stänga av en gata behöver ni ansöka om en Trafikanordningsplan (TA-plan) eller söka dispens från kommunen. Anledning kan vara att gatan till exempel behöver rökfyllas eller att en bil ska köra i fel riktning. Meddela även kommunen om ni tänkt använda befintliga parkeringar för uppställning av fordon. Kommunen undersöker möjligheten för detta och gör sedan åtgärder för att säkerställa framkomligheten på platsen för till exempel boende i området.
Oftast behövs ingen TA-plan för att stoppa fordon 1-3 minuter vid tagning. Det räcker att du ansöker om detta i polisansökan. SL-bussar får aldrig stoppas om det inte uttryckligen står i tillståndet från polisen.
Här ansöker du om TA-plan.
Vid lånande av Nacka kommuns mark förväntas du informera omkringliggande bostäder eller verksamheter om filminspelningen. Detta innebär att det ska lämnas lappar i brevlådor och att det sätts upp tydliga anslag med information om aktiviteten. Det viktigaste är att respektera de boende.
Informationen till omkringliggande bostäder/verksamheter ska innehålla:
Det är viktigt att tänka på säkerheten på platsen så att det inte finns någon risk att någon kan skada sig.
Tänk på att:
Sidan uppdaterades: